Advokátní kancelář Pokorný, Wagner & partneři, s.r.o.

Žaluda už nechce tančit podle Čmejly - 24.8.2011 Lidové noviny

Souboj obrů: Obchodní spor o dodávku nových vlakových souprav přerostl do otevřené války...
... České dráhy a Škoda Transportation si proti sobě najímají špičkové právníky a nešetří urážkami

Praha Musí, nebo nemusí České dráhy kupovat vlaky jen od plzeňské Škodovky?
Do této otázky, na niž nyní hledá odpověď antimonopolní úřad -a údajně ji bude řešit i Evropská komise - se zkoncentrovala obchodní bitva dvou gigantických společností. Škoda Transportation miliardáře Marka Čmejly napadla České dráhy. A jejich šéf Petr Žaluda úder vrací.
Jde o bitvu, v níž vedle technických argumentů létají stížnosti, urážky, hrozby žalob i silná slova renomovaných právníků. V Česku nemá takový spor obdoby.
Pochybný je totiž postup obou stran.
České dráhy jako podnik ve vlastnictví státu postupovaly nestandardně, když na nákup vlaků za pět miliard korun nevypsaly výběrové řízení.
Bezprecedentně ovšem jedná i Škoda Transportation. Jako dodavatel chce nařídit odběrateli, Českým drahám, co mají nakupovat čili jak mají dělat svůj byznys.
Chlebodárce vynechal svého dlouholetého chráněnce Otevřená válka je překvapením. Škodu Transportation totiž České dráhy až do letoška hýčkaly jako v bavlnce. Firma dostala některé zakázky zcela bez soutěže, v jiných byla jediným uchazečem. Od roku 2007 tak od Českých drah získala více než 14 miliard korun.
Škoda Transportation proto cítí jako příkoří, že České dráhy nechtějí koupit nové vysokorychlostní vagony od ní, ale z Rakouska.
Rakouské dráhy totiž objednaly 67 nových vlakových souprav Railjet od firmy Siemens a zjistily, že 16 z nich nepotřebují. Za 4,9 miliardy korun je nabídly Českým drahám. Díky tomu, že jde o soupravy z velké zakázky, mohou dráhy dostat jeden vagon za 43 miliony korun, což je cena o čtvrtinu nižší než obvyklá.
Vlakové soupravy Railjet mohou jezdit rychlostí až 230 km/h, jsou homologovány pro Česko, Rakousko, Německo a Maďarsko, dodávka může být realizována do 18 měsíců po podpisu smlouvy.
Plzeňská Škoda žádné takové vagony nemá a nevyrábí. Podle vedení firmy to je ale malicherný argument. České dráhy prý nepotřebují vagony pro rychlost 230 km/h, protože maximální rychlost - a jen na některých tratích v zemi - je 160 km/h. Nepotřebují šestnáct souprav, ale jen osm.
Škoda je podle ředitele Josefa Bernarda schopná do 18 měsíců s pomocí zahraničního partnera dodat soupravy pro rychlost do 200 km/h, které budou na jedno sedadlo o 15 procent levnější než soupravy Railjet. O jakého zahraničního partnera se jedná, to manažeři Škodovky neprozradili.
Plzeňská Škoda si z Kypru stěžuje u Evropské komise Pro Škodu, zaměstnávající tři a půl tisíce lidí, by zakázka za pět miliard korun znamenala jednak peníze, jednak potřebné reference pro zahraniční trhy, kde firma příliš úspěchů nenabrala.
Škoda Transportation zůstala jako jediný výrobní celek z kdysi obrovského a světově proslulého strojírenského koncernu poté, co Radek Čmejla do Plzně přivedl investora Appian Group a další podniky Škody prodal.
Pod křídly Appian Group s neprůhlednou vlastnickou strukturou Škoda poněkud zaspala s investicemi do vývoje i do navazování obchodních vztahů. Pod nedávným tlakem na zprůhlednění firem, které dostávají zakázky od státu, Appian přestal oficiálně ve firmě figurovat a majiteli Škody Transportation se loni stali předsedové a místopředsedové jejího představenstva a dozorčí rady Tomáš Krsek, Michal Korecký, Marek Čmejla a Jiří Diviš. Dva posledně jmenovaní i nadále figurují v Appian Group.
Oficiálně je jediným akcionářem Škody Transportation firma Skoda Industry (Europe) Ltd. sídlící na Kypru. V Česku proto neplatí daně a může být skoupá na informace o svých aktivitách.
V roce 2009 Škoda Transportation podle výroční zprávy, vydané až loni v prosinci, vydělala včetně svých dceřiných společností 2,5 miliardy korun čistého při tržbách na úrovni deseti miliard korun.
Loňské tržby činily podle generálního ředitele Škody Transportation Josefa Bernarda zhruba 12 miliard korun a stejně tolik očekává i letos. V témže rozhovoru pro LN ale Bernard uvedl, že letos mohou tržby dosáhnout 17 miliard korun.
Do obchodní války nastoupili advokáti těžké váhy Škoda Transportation nechce, aby České dráhy koupily vlaky v Rakousku. Proto si postěžovala u Evropské komise a stížnost pro porušení zákona o veřejných zakázkách podala i v Česku.
Jako advokát Škody Transportation vystupuje vlivný právník Radek Pokorný z kanceláře Pokorný, Wagner & spol. Již vahou svého jména varuje - státe, dej si pozor, bitva bude tuhá.
České dráhy mají neméně vlivného advokáta. Zastupuje je Karel Muzikář, řídící partner kanceláře Weil, Gotshal & Manges. Muzikář je mimo jiné poradcem premiéra Petra Nečase a prezidenta Václava Klause.
Evropská komise Škodě potvrdila přijetí stížnosti, což plzeňská firma den před očekávaným vyjádřením antimonopolního úřadu zveřejnila jako sdělení, že Evropská komise začne případ šetřit. Mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský to označil za lež.
Antimonopolní úřad předběžným opatřením drahám nákup vlakových souprav z Rakouska zakázal. Současně požádal Škodu Transportation, aby doložila, jakými vlaky chce railjetům od Siemense konkurovat. Místo toho, aby firma úřadu i světu představila prototyp své nové soupravy, na druhou výzvu Úřad pro ochranu hospodářské soutěže poučila, že úřad nesmí takové informace chtít.
Petr Žaluda se tentokrát už vážně rozzlobil Stížnosti manažerů Škodovky šéfa Českých drah Petra Žaludu popudily. Rozhodl se proto přestat s hýčkáním svého dvorního dodavatele a pohrozil, že vypoví smlouvu na dodávku 20 lokomotiv za 2,4 miliardy korun.
Tuto zakázku získala Škoda Transportation v roce 2004 s tím, že lokomotivy dodá do roku 2009. Je rok 2011 a České dráhy je stále nemají.
Lokomotivy jsou sice vyrobené, ale nejezdí. Chybí jim totiž osvědčení, že mohou jezdit i na zahraničních tratích. Dráhy přitom za ně již zaplatily více než miliardu korun. Kvůli tomu si České dráhy musí půjčovat lokomotivy Taurus od firmy Siemens, ročně platí za pronájem 70 milionů korun.
České dráhy jsou s 26 tisíci zaměstnanci největším podnikem v zemi a jsou terčem permanentní kritiky za špatné hospodaření i za obstarožní vozový park s průměrným stářím 26 let - v Evropě je průměrný věk vlakových souprav 15 let. Loni skončily dráhy se ziskem devíti milionů korun, letos chce Petr Žaluda vydělat 300 milionů. Do obnovy a modernizace vozového parku chce investovat osm až deset miliard korun ročně.
Ovšem nejen z těchto důvodů přestal mít Žaluda zájem o lokomotivy z Plzně. Jeden stroj ze Škodovky stojí 120 milionů korun, lokomotiva Taurus 100 milionů. Stroje ze Škodovky mají maximální rychlost 200 km/h, německé mašiny až 250 km/h. A německé dráhy uvedly, že v budoucnu nebudou na své tratě pouštět soupravy, které nedokážou jet rychlostí 230 km/h.
Pokud by České dráhy koupily railjety schopné jezdit rychlostí 230 km/h, tahaly by je lokomotivy jezdící nejvýše 200 km/h a při jízdách do Německa by se muselo přepřahat. Ochladnutí zájmu o lokomotivy ze Škody Transportation se proto nelze divit.
Kdy antimonopolní úřad rozhodne o tom, zda České dráhy porušily či neporušily zákon a zda mohou či nemohou koupit vlaky v Rakousku, zatím úřad nesdělil.

***

České dráhy
Základní kapitál: 20 miliard korun
Aktiva celkem: 75,8 miliardy korun
Výkony za rok 2010: 13,069 miliardy korun
Zisk před zdaněním za rok 2010: 11 milionů korun
Počet zaměstnanců: 26 000
Jediný akcionář: Česká republika
Předseda představenstva: Petr Žaluda
Předseda dozorčí rady: Lukáš Hampl
Předseda řídícího výboru: Ivo Vykydal
Zdroj: Obchodní rejstřík, výroční zpráva

Škoda Transportation
Základní kapitál: 3,15 miliardy korun
Aktiva celkem v roce 2009: 18,5 miliardy korun
Tržby celé skupiny za rok 2009: 10,1 miliardy korun
Čistý zisk za rok 2009: 2,5 miliardy korun
Počet zaměstnanců: 3492
Jediný akcionář: Skoda Industry (Europe) Ltd., Kyperská republika
Předseda představenstva a spolumajitel: Tomáš Krsek
Místopředseda představenstva a spolumajitel: Michal Korecký
Předseda dozorčí rady a spolumajitel: Marek Čmejla
Místopředseda dozorčí rady a spolumajitel: Jiří Diviš
Zdroj: Obchodní rejstřík, výroční zpráva

O jaké vlaky se bojuje

Railjet Luxusní vlakové soupravy Railjet firmy Siemens jsou stavěné na maximální rychlost 230 km/h. České dráhy chtějí z Rakouska koupit 16 takových souprav za 4,9 miliardy korun pro dálkové mezinárodní spoje.

Taurus Lokomotivy Siemens Taurus ES64U4 si již dva roky České dráhy půjčují za 70 milionů korun ročně kvůli tomu, že Škoda Transportation nebyla schopna dodat své stroje. K tomu se smluvně zavázala již v roce 2004.

Petr Žaluda, manažer estét

Předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Petr Žaluda (45) má na svém kontě řadu manažerských postů. Po absolutoriu Vysokého učení technického v Brně absolvoval při zaměstnání zahraniční kurzy, od programu Marketing and Management Univerzity v Utrechtu přes Sheffield Business School, Hernstein Institut po AXA program Executive Leadership v New Yorku. Po dvouleté praxi v Zetoru Brno se stal v roce 1991 country managerem holandské poradenské společnosti Stork Demtec. V letech 1993 až 1996 působil jako ředitel brněnské pobočky poradenské společnosti Ernst & Young. Dalších šest let byl šéfem penzijního fondu Winterthur, v roce 2002 přešel na pozici šéfa Credit Suisse Life & Pensions pro Česko a Slovensko a v březnu 2007 se stal šéfem pojišťovny AXA v Česku a na Slovensku. V únoru 2008 usedl do křesla šéfa Českých drah se základním měsíčním platem půl milionu korun. Plat považuje za přiměřený svému úkolu - vytvořit ze ztrátového státního podniku výdělečnou firmu. Petr Žaluda má rád kvalitu a luxus. V zaměstnání jej vozí řidič v luxusním voze Audi A8 za 3,7 milionu korun, v soukromí používá model značky Aston Martin. „Celý svůj život tvrdě pracuji, dobral jsem se majetku i společenského postavení ne jako zaměstnanec státní firmy, ale v tvrdé konkurenci v komerční sféře. U nás asi není obvyklé, aby státní firmu vedl zámožný člověk,“ ohrazuje se proti kritikům svého platu. City Elefant Příměstské pantografy City Elefant od Škody Transportation, s nimiž jsou České dráhy spokojené, mají být základem pro luxusní soupravy, které chce plzeňská firma nabídnout Českým drahám místo railjetů.

Škoda 380 Dvacet nových lokomotiv Škoda řady 380 měly České dráhy dostat již před dvěma roky. Škoda Transportation stroje vyrobila, dosud ale pro ně nemá povolení k provozu v zahraničí. Příčinou jsou prý změny norem.

Marek Čmejla, manažer dravec

Předseda dozorčí rady a spolumajitel společnosti Škoda Transportation Marek Čmejla (44) začal podnikat už v době studií technické kybernetiky na ČVUT, kdy prodával knížky. Pak se připojil k finanční skupině Newton svého spolužáka Petra Krause, stal se místopředsedou představenstva a vlastnil v ní poloviční podíl. V roce 2001 svůj podíl prodal Krausovi a peníze investoval do nemovitostí. V roce 2002 začal pracovat pro investiční fond Appian Group Europe. V roce 2003 Čmejla řídil vstup Appianu do plzeňské Škody, jejímž šéfem byl tehdy Martin Roman, současný šéf ČEZ. Appian koupil za 350 milionů korun část firmy od státu a za 450 milionů korun zbývající část Škody od konkurzního správce. Již předtím, v roce 1998, ovládla skupina Appian Mosteckou uhelnou. Šéfem Appianu i Mostecké byl v té době Antonín Koláček. Podle švýcarské prokuratury, která v roce 2009 transakce kolem Mostecké uhelné prověřovala, šla platba za Škodu Holding z účtu uhelné firmy. Třicet milionů eur šlo nejdříve z účtů dolů do dceřiné nadace Portoeurinvest Anstalt v Lichtenštejnsku, z ní pak odešlo 21,4 milionu eur na účty Appian Machinery a Appian Group. Oprávněných osob těchto společností mělo být celkem pět: Antonín Koláček, Jiří Diviš, Marek Čmejla, Luboš Měkota a Oldřich Klimecký. Podle švýcarských vyšetřovatelů tak byla zpronevěřena miliarda korun. Aktéři transakce ale uvedli, že šlo o běžnou půjčku, kterou Škoda Holding vrátila. Peníze získala z prodeje částí plzeňské Škodovky, například firmu Škoda Power prodala jihokorejské firmě Doosan za 11 miliard korun. Loni na podzim podíly Appianu v plzeňské firmě odkoupili manažeři Škody. Technický kybernetik Čmejla má bydliště ve švýcarském Fribourgu. Spoluvlastní pozemky a domy v Radvanicích nad Sázavou a v Průhonicích u Prahy. Má pověst bystrého a velmi chytrého obchodníka.