Advokátní kancelář Pokorný, Wagner & partneři, s.r.o.

Vojáci začnou prodávat auta, bagry nebo nářadí průhledněji. Ale jenom o trochu - HN 7.4.2011

Vojtěch Blažek
Armáda

Zájemcům nově odpadne běhání v nařízený den a hodinu mezi ministerstvem a poštou.

Ještě před týdnem armáda tvrdila, že se zbavuje nepotřebných stamilionových pozemků, automobilů či počítačů naprosto transparentně. Poté, co HN upozornily, že celý systém nahrává machinacím a korupci, vojáci otočili. A příští výprodej už uskuteční podle nových pravidel. Úředníci si například přestanou diktovat, kdy k nim smí zájemce přijít do kanceláře.
Jenže jedna podmínka, která může kupce spolehlivě odradit, stejně zůstane. Úředníci budou totiž dál tajit, co přesně k prodeji nabízejí - zájemce se to dozví, teprve když uhradí nevratný poplatek.
Při „revoluci“ dojde i na e-mail HN před pár dny popsaly příběh Davida Schillera z Kolína, který si chtěl od armády koupit vyřazené auto. Na armádním webu visel pouze seznam značek nabízených k prodeji. Pak zjistil, že ho nejdříve čeká únavné kolečko a úhrada složenky na dva tisíce korun. Následně se dozví, jak je auto staré, kolik má najeto či jestli není bourané.
Předpisy totiž nařizovaly, že v určitý den mezi 9.00 a 10.30 musel zájemce přijít na ministerstvo a vyzvednout si složenku. Pak s ní šel rychle na poštu, aby stihl přinést ústřižek včas: během další hodiny a půl totiž úředníci vydávali podrobný popis prodávaného majetku. Vedení ministerstva slibuje, že systém změní. Nejde přitom o málo: jen za poslední tři roky prodala armáda věci a nemovitosti za více než miliardu. Nově už tedy zájemci nepoběží se složenkami na poštu, ale budou moci zaplatit převodem. Úředníci rovněž nebudou požadovat, aby si chodili pro dokumenty osobně, ale zašlou je e-mailem. A svou nabídku budou moci zájemci poslat poštou nebo třeba kurýrem.
Poplatek zůstane, mění se důvod Co však zůstane, je poplatek. Ministerstvo teď zdůrazňuje, že peníze potřebuje na zaplacení výdajů spojených se soutěží. „Poplatek není stálý, ale mění se podle toho, jak zajímavé věci prodáváme. Například u aut je nejvyšší, ale třeba na duben chystáme soutěž, kde bude stačit jen pětistovka. Záleží na náročnosti administrativy, která prodej provází,“ říká mluvčí obrany Vladimír Lukovský.
Lidé se také nadále nedostanou k podrobnému seznamu prodávaných věcí. Na ministerském webu úředníci vysvětlují, proč jej mohou poskytovat jen na vyžádání: údajně kvůli zákonu o reklamě, který zakazuje propagovat prodej zbraní - i ty čas od času armáda prodává.
Ovšem oznámení o prodeji nepotřebného majetku není podle právníků reklamou. „Na tento případ se opravdu zákon nevztahuje,“ je přesvědčen advokát Radek Pokorný, expert na reklamní právo.
Rovněž auditoři nedávno zjistili, že se armáda zbavuje věcí, budov a pozemků neefektivně. Například proto, že spěchá, aby vše prodala rychle, a nehledí na skutečnou cenu.
Odbor, jenž má prodeje na starosti, již upadl v podezření z machinací. Zrušil soutěž na lukrativní pozemek, kterou vyhrál podnikatel s nabídkou 42 milionů. Pak jej prodal napřímo firmě, jež nabídla pouze o 10 tisíc víc. Se zdůvodněním, že tato nabídka byla výhodnější.

***

Nepotřebný majetek

1 mld. je částka, kterou armádě za poslední tři roky vynesly prodeje nepotřebného majetku. Nejen zbraní, budov a pozemků, ale také automobilů, strojů, nářadí nebo třeba i hudebních nástrojů.

O autorovi| Vojtěch Blažek vojtech.blazek @ economia.cz