Advokátní kancelář Pokorný, Wagner & partneři, s.r.o.

SPOR O RAILJETY MÍŘÍ PŘED EVROPSKOU KOMISI - 25.8.2011 Dopravní noviny

Pětimiliardovou zakázku na pořízení šestnácti luxusních rychlíků pro České dráhy bude posuzovat Evropská komise. Minulý týden to alespoň uvedl jeden z aktérů případu, společnost Škoda Transportation. České dráhy ovšem označily tvrzení Škoda Transportation za zavádějící s tím, že Evropská komise stížnost pouze zaevidovala.

EVROPSKÁ KOMISE
Škoda Transportation tendr napadla také u antimonopolního úřadu, který ovšem po Škodovce požaduje, aby doložila, jakými vlaky by chtěla konkurovat vítězi tendru, společnosti Siemens. „Evropská komise už týden po odeslání našeho podnětu rozhodla, že případ přezkoumá. Posoudí, zda postup Českých drah není v rozporu s evropským právem,“ uvedl právní zástupce Škody Transportation Radek Pokorný.
Zaregistrování stížnosti údajně nic neznamená
„Škoda Transportation překrucuje fakta. Komise pouze sdělila, že zaregistrovala stížnost, kterou ke komisi Škoda poslala, a že ji dále posoudí. V podstatě se tedy jedná jen o informaci o přidělení evidenčního čísla. Komise navíc výslovně uvedla, že zaregistrování stížnosti, což je prakticky automatický krok, neznamená, že ve věci zahájí jakékoli řízení. Tuto skutečnost Škoda zamlčela,“ uvedl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Případem se zabývá i český antimonopolní úřad. Na základě podání Škody Transportation zahájil s Českými drahami správní řízení a vydal předběžné opatření, kterým tendr pozastavil. Zatím však marně čeká na odpovědi na dotazy, které Škodě Transportation poslal. „Firmě jsme poslali už dvě usnesení. Na první z nich nereagovala,“ řekl předseda ÚOHS Petr Rafaj.
ÚOHS čeká na předložení nabídky ze Škody
Úřad chce vědět, jaké vlaky by Škoda mohla Českým drahám nabídnout, a jestli je tedy oprávněna vznášet námitky na formu zadávacího řízení. To Škoda kritizovala, zopakovala také, že konkurenční nabídku vůči railjetům schopna podat je. „Antimonopolní úřad není ani nemůže být v pozici, kdy sám požaduje předložení konkurenční nabídky nebo hodnotí naše kvalifikační předpoklady, či dokonce supluje průběh výběrového řízení,“ komentovala ovšem požadavek ÚOHS mluvčí Škody Lubomíra Černá. Tuto svou argumentaci hodlá výrobce podpořit právním posudkem, který získal. Podle Lubomíry Černé však jeho vyjádření nebude obsahovat konkrétní parametry nabídky, kterou by byla schopna v tendru předložit.
Mluvčí Českých drah Šťáhlavský k tomu poznamenal, že Škoda není schopna dodat požadované vozy, které by mimo jiné byly schváleny pro provoz v České republice, Německu, Rakousku a Maďarsku. „Tento fakt ostatně i Škoda sama připouští,“ uvedl.