Advokátní kancelář Pokorný, Wagner & partneři, s.r.o.

Schwarzenbergovi reklama nevadí - Právo

Jitka Götzová
Zatímco arbitrážní komise Rady pro reklamu je přesvědčena, že reklama na energetický nápoj s fotografií klimbajícího ministra zahraničí Karla Schwarzenberga má být stažena, hlavní aktér chce občanům dopřát legraci.
„Ať mají lidi srandu, já jim to přeji,“ reagoval včera pro Právo Schwarzenberg.
Na otázku, zda tedy firma Tecfood nemá stahovat reklamní kampaň, prohlásil: „Nemá. Opravdu, ať jdou všichni do prčic.“ Zároveň poznamenal, že má teď jiné problémy.
Komise dospěla k závěru, že billboard zachycující šéfa diplomacie při volbě prezidenta a heslo „Vydržíte déle“ porušuje etický kodex reklamy.
„Hlasoval jsem pro rozhodnutí, protože se domnívám, že etický kodex zakazuje využívat tento typ autority k reklamě. Naprosto v rozporu s veškerou etikou je, když k reklamě nedal ministr souhlas. Předpokládám, že tu reklamu sundají,“ řekl včera na dotaz Práva prezident Rady pro reklamu Radek Pokorný.
Ministerstvo zahraničí již dříve uvedlo, že považuje reklamu za klamavou. „Pan ministr nespí, ale přemýšlí,“ řekla tehdy mluvčí ministerstva Zuzana Opletalová. Schwarzenberg se z nemocnice nechal slyšet, že billboardem baví zdravotnický personál. Po prezidentské volbě na Hradě řekl, že u projevů obou kandidátů ve Španělském sále „s úctou usnul“. O ministrovi je známo, že i když se zdá, že podřimuje, poslouchá, co kdo říká.
Rada pro reklamu je profesní nestátní neziskovou organizací, která nemůže udělovat finanční pokuty či jiné sankce. Rada vydává pouze rozhodnutí, která mají formu doporučení.

„Má smysl pro humor, přejeme zotavení“

Firma Tecfood na své webové stránce argumentuje, že nejde ani tak o vtip na účet ministra jako spíš o komentář k celé politické scéně a k tomu, jak se prezentovala během volby.
„Politici sehráli před očima veřejnosti otřesné divadlo, které běžný občan nemohl nijak ovlivnit. Jediné, co lidem zbylo, je možnost dělat si z politiků legraci,“ uvedla firma. Zároveň odmítá, že načasování kampaně souvisí s hospitalizací šéfa diplomacie: „Karlu Schwarzenbergovi, který je oproti většině českých politiků obdařen nadhledem a smyslem pro humor, přejeme brzké zotavení. A věříme, že v politice vydrží co nejdéle.“
Podle vyjádření marketingového ředitele Jaroslava Dostalíka pro Český rozhlas firma nyní jedná o tom, jestli billboardy odstranit nebo ne. „Jsme si vědomi toho, že jsme o souhlas nežádali, věřili jsme, že pan ministr s nadsázkou reklamu přijme. On ji také přijal, nezklamal nás a jsme mu za to vděčni,“ uvedl Dostalík. Trvá na tom, že billboard není třeba stahovat. „Nicméně reagovat na to určitě budeme a věřím, že všechny mile překvapíme,“ dodal.

Foto popis| Billboard se spícím ministrem Karlem Schwarzenbergem, který se objevil v pražských ulicích.
Foto autor| Foto PRÁVO – Milan Malíček