Pokorný, Wagner & Partners, s.r.o., Attorneys-at-Law

Rozhovor s Radkem Pokorným - ČRo 1 - Radiožurnál

Lucie VÝBORNÁ, moderátorka
--------------------
Je šest minut po desáté hodině, vám všem, kteří jste s Radiožurnálem, hezké dopoledne. O reklamě bude následující hodinka. Jak by také ne, prezident Rady pro reklamu Radek Pokorný už je se mnou ve studiu. Dobrý den.

Radek POKORNÝ, prezident Rady pro reklamu
--------------------
Dobrý den.

Lucie VÝBORNÁ, moderátorka
--------------------
Když takhle cestujete po Praze nebo po vlastech českých, máte tu profesionální deformaci, že se pořád díváte, co je kde na billboardech a na plakátech, anebo naopak jste jako většina občanů již apatický vůči tomu, co je okolo nás?

Radek POKORNÝ, prezident Rady pro reklamu
--------------------
Tak já myslím, že něco uprostřed, to znamená, po očku člověk ty věci sleduje a když cítí, že, či vidí něco, co ho zvlášť zlobí, tak občas zvedne telefon a zavolá panu výkonnému řediteli a ptá se.

Lucie VÝBORNÁ, moderátorka
--------------------
Na to, co tedy zvlášť zlobí Radka Pokorného, se budu ptát už za malý okamžik. Věnovat se budeme také reklamě před volbami, předvolební kampaň začala, billboardů jsme si nemohli nevšimnout, i vy se můžete ptát v dopoledním Radiožurnálu na www.radiozurnal.cz.

/ Písnička /

Lucie VÝBORNÁ, moderátorka
--------------------
Prezident Rady pro reklamu Radek Pokorný je ve studiu dopoledního Radiožurnálu. Pane Pokorný, kdo vlastně vytvářel u nás etický kodex reklamy?

Radek POKORNÝ, prezident Rady pro reklamu
--------------------
Tak etický kodex reklamy je schválen Valnou hromadou Rady pro reklamu. Rada pro reklamu byla založena v roce 1994, je to nestátní, naprosto soukromá instituce, kterou založili hlavní hráči na reklamním trhu, to znamená, média, včetně mimochodem, pardon, Českého rozhlasu, zadavatelé a reklamní agentury.

Lucie VÝBORNÁ, moderátorka
--------------------
Reklama nesmí ke svému působení využívat nositele veřejné autority, například politiky, představitele odborných medicínských a jiných společností, i když by oni sami se svým úplatným či bezúplatným působením v reklamě souhlasili. To je jeden z bodů etického kodexu reklamy. A teď se pojďme podívat na předvolební kampaň, která u nás začala. My ty billboardy máme stále před očima. Strany se trefují jedna do druhé. Kam až mohou v reklamě zajít ti předvolební lídři právě třeba v používání názvu, anebo i tváří politiků z konkurenčních stran?

Radek POKORNÝ, prezident Rady pro reklamu
--------------------
Tak pokud budu odpovídat jako prezident Rady pro reklamu, tak je důležité říct, že to, co jste četla, se týká participace nebo vystupování politiků v komerční komunikaci, to znamená, politik nesmí doporučovat prací prášek nebo novou televizi, pokud se týká politické reklamy, to znamená reklamy týkající se využívané ve volebních kampaních, tam moje odpověď je jednoduchá, Rada pro reklamu se tímto typem kampaní nezabývá, my to rozhodnutí od jejího vzniku, tudíž z hlediska Rady pro reklamu si můžou ve volební kampani dělat co chtějí.

Lucie VÝBORNÁ, moderátorka
--------------------
Dělat úplně co chtějí, to znamená, mohou používat jiného ...

Radek POKORNÝ, prezident Rady pro reklamu
--------------------
Důležité je z hlediska Rady pro reklamu. Potom samozřejmě vám můžu odpovídat jako právník a potom jako advokát. Když vám odpovím jako právník, tak samozřejmě kromě jisté judikatury Nejvyššího soudu a Ústavního soudu, který umožňuje, aby média a do určité míry politici vůči sobě byli mnohem odvážnější a otevřenější, tak existuje normální platná právní úprava, to znamená, občanský zákoník chrání osobnostní práva politiků a tak dále. To znamená, z tohoto hlediska žádná zjevná výjimka není. Samozřejmě jako advokát, který by kromě, kromě té platné právní úpravy měl klientům radit i celý postup a vlastně hájit jejich práva, tak říkám, že politik žádná práva, zvláště volební kampani, nemá, protože samozřejmě, pokud je nějakým způsobem napaden, pokud jsou, dnes samozřejmě ty politické kampaně jdou dál a dál, to znamená, vidíte, že si navzájem využívají své fotky a podobně, což jsou věci, které samozřejmě jsou viditelně žalovatelné a z mého pohledu zjevně ilegální, nicméně kampaň běží několik měsíců, šli byste k soudu a ono vám to nepomůže a po volbách už prostě karty jsou rozdané a všechno je jinak.

Lucie VÝBORNÁ, moderátorka
--------------------
Myslíte si, že to ještě přituhne, protože přece jenom zdá se, že přituhuje, jak jste říkal, právě v používání různých těch kalých či nekalých prostředků od fotografií, kde třeba ti politici nevypadají úplně dobře, až po zvětšování a zmenšování různých těch postav a tak dále, bude hůř?

Radek POKORNÝ, prezident Rady pro reklamu
--------------------
Já myslím, že je to otázka, co volič snese, proto se to liší země od země a to znamená, otázka, jestli přituhne, nepochybně to budou zkoušet a teď je otázka, jak na to voliči zareagují, pokud najdou politici v těch kampaní nějaký práh bolesti, kdy už voličům se to přestává líbit a reaguje negativně, tak pak už dál samozřejmě nepůjde.

Lucie VÝBORNÁ, moderátorka
--------------------
Billboardy a jejich četnost u nás, kdo vlastně reguluje počet těchto reklamních poutačů, v některých zemích jsou třeba zakázány na dálnicích, v některých zemích jich potkáte skutečně minimálně, bavím se třeba o zemích severských. A u nás, zdá se, velice přibývají.

Radek POKORNÝ, prezident Rady pro reklamu
--------------------
Tak já jsem byl teď tři dny s rodinou v Legolandu a když jsme jeli zpátky, tak asi posledních sto padesát kilometrů před hranicemi jsem si všiml, že žádné billboardy skutečně v Německu nejsou, musím, až pojedu Německem další trasu, tak se musím podívat, jestli to tak, jestli je to standard. Přiznám se, že úplně detailně tu právní úpravu neznám, ale týká se to samozřejmě stavebního zákona, týká se to kompetencí, jednak Ředitelství silnic a dálnic, nebo tak nějak se tato státní instituce jmenuje, a já sám o sobě mám pochybnosti, jestli nezpůsobují vyšší nehodovost, ale na to, myslím, že jsou odborníci.

Lucie VÝBORNÁ, moderátorka
--------------------
To říká host dopoledního Radiožurnálu, prezident Rady pro reklamu Radek Pokorný. I vy se jej můžete ptát na www.radiozurnal.cz.

/ Písnička /

Lucie VÝBORNÁ, moderátorka
--------------------
To byl Pavol Habera v dopoledním Radiožurnálu. Prezident Rady pro reklamu Radek Pokorný je stále ve studiu. Arbitrážní komise vaší rady projedná ročně kolem stovky stížností na neetickou reklamu, na co si lidé nejvíc stěžují?

Radek POKORNÝ, prezident Rady pro reklamu
--------------------
Tak to hodně záleží na, jednak jsou taková obecná témata, občas se objeví erotika nebo sexualita v reklamě, byť naše veřejnost na toto není příliš citlivá, občas se objeví nějaký náboženský motiv a tyto oblasti. A potom velmi často vzrůstá počet stížností, když dochází v některé oblasti našeho podnikání ke koncentraci, to znamená, kdy firmy bojují o to, aby zůstaly na trhu. Jsem tady v rozhlase, tak si pamatuju někde v roce 99, 2000 docházelo ke koncentraci na trhu rádií a tehdy byly velmi časté velmi populární stížnosti na soukromá rádia.

Lucie VÝBORNÁ, moderátorka
--------------------
Na co si, na co jsme my Češi nejcitlivější v oblasti reklamy? Vy jste říkal, že ty sexuální motivy to nejsou, tak co nám nejvíc vadí?

Radek POKORNÝ, prezident Rady pro reklamu
--------------------
Jako poměrně hodně se objevují stížnosti na finanční služby, to znamená, a na mobilní a vůbec teleoperátory, říká se to tak správně, telekomunikační společnosti, to jsou dvě oblasti, které se hodně objevují a ty finanční služby velmi často, to znamená, když se slibuje lidem nestandardní úrok, kterej potom nedostanou nebo nějaké další služby, takže banky, rodinné pojišťovny a finanční poradci.

Lucie VÝBORNÁ, moderátorka
--------------------
Je těžké někdy v tom sporu rozhodnout, asi bychom měli zdůraznit, že Rada pro reklamu pouze doporučuje, sama o sobě pokutovat nemůže.

Radek POKORNÝ, prezident Rady pro reklamu
--------------------
V tom myslím, že není problém, jinak arbitrážní komise má zhruba dvanáct, čtrnáct členů, přiznám se, že ta čísla si přesně nepamatuji, skládá se jednak z právníků, jednak z lidí z reklamy, máme i sexuologa a psychologa, máme pana Doudu, bojovníka, bojovníka proti drogám a podobně, to znamená, arbitrážní komise je velmi, velmi rozsáhlá. Pokud se týká autority z hlediska toho, že kromě výzvy k zastavení žádnou pravomoc další nemáme, tak tam problém není, tam ta reakce těch, jejichž reklama je označena za etickou, je stoprocentní, nám se nestane, že by někdo odmítl reagovat, mimo jiné proto, že pokud by náhodou nechtěl reagovat ten zadavatel, tak to médium zareaguje, vždycky tu příslušnou reklamou jakoby přestane vysílat nebo sundá z trhu. Jiný problém samozřejmě je, že tím, že nejsme soud, tak občas se dostáváme do, řekněme, u úzkého místa s dokazováním, to znamená, ta věc se stává tak složitou, že z hlediska, řekněme, volné diskuse od toho běžného dokazování na arbitrážní komisi nejsme schopni věc posoudit, to se zvláště týká již zmiňovaných telekomunikačních operátorů, kde si občas lidé stěžují, že nabízejí různé balíčky služeb, které ji vlastně není to, co je nabídnuto, práce velmi složité se v tom vyznat, to znamená, občas se stává, že hříšník unikne, protože si nejsme jisti, že jsme schopni vynést korektní a solidní názor, tam, kde to jde, snažíme se to postoupit potom státním orgánům.

Lucie VÝBORNÁ, moderátorka
--------------------
Kolik reklam doporučíte reklamním agenturám, které s vámi mohou konzultovat před tím, než se do něčeho takového pustí, nerealizovat a proč nejčastěji?

Radek POKORNÝ, prezident Rady pro reklamu
--------------------
Toto je příběh, který jsme začali prosazovat před několika, myslím, šesti, pěti, šesti lety a umožňujeme trhu právě konzultovat kampaně, smyslem je vyhýbat se sporům, šetřit zadavatelům a reklamním agenturám peníze a já nevím, já to nedokážu asi říct procentuálně, ale považuju to za tu správnou cestu v oblasti samoregulace, nepochybně jsou to desítky procent. Velmi často se stává, že není nutno tu kampaň celou předělat nebo vůbec ji nerozjíždět, ale často jde o relativně drobné opravy, které umožní potom s tou kampaní vyjet bez problémů.

Lucie VÝBORNÁ, moderátorka
--------------------
Může Rada pro reklamu sama iniciovat něco, co třeba nepovažuje za vhodné. Já bych teď docela ráda mluvila o reklamách v dětských pořadech, které jsou vlastně součástí toho dětského vysílání, která, v některých státech, třeba ve Velké Británii, myslím, že pět minut před vysíláním nějakých dětských pořadů, večerníčků a tak dále, v podstatě ta reklama je tam zakázána, nesmí do toho vstupovat ani před, ani po, ani během a nesmí být součástí.

Radek POKORNÝ, prezident Rady pro reklamu
--------------------
Tak vy jste, jsem viděl, že vy jste na dnešní diskusi dobře připravena, takže ten etický kodex, který se týká dětí a mládeže, máte před sebou, stejně jako já, to znamená, víte, že se problematikou dětí a mládeže v reklamě zabýváme, že jsme převzali vlastně celé principy etického kodexu Mezinárodní obchodní komory v Paříži ICC. Na druhé straně Rada pro reklamu do této chvíle nebo do těchto dnů nešla cestou jako a vynucování nebo předkládání legislativních iniciativ. My jsme spíš se snažili a vlastně a celým smyslem Rady pro reklamu je zabránit reklamnímu průmyslu v aktivitách, které budou veřejnosti negativně vnímány a které povedou k přehnané reakci politiků. To znamená, já sám mám dvě děti a problematika jako reklamy, jako směřované na děti a jejich, teď myslím, těch dětí schopnost nechat si tu reklamu vést, mě velmi zajímá, protože z vlastní zkušenosti vím, že ...

Lucie VÝBORNÁ, moderátorka
--------------------
Pardon, jak staré máte děti?

Radek POKORNÝ, prezident Rady pro reklamu
--------------------
Mám téměř devítiletou dceru a včera tříletého syna.

Lucie VÝBORNÁ, moderátorka
--------------------
Takže tam je to velmi aktuální?

Radek POKORNÝ, prezident Rady pro reklamu
--------------------
Je to velmi aktuální a vidím, že děti se nechávají reklamou strašně ovlivňovat, takže určitě je to něco, o čem přemýšlím, ale do dnešních dnů, že bychom vyšli s iniciativou tohoto typu, tak to jsme v žádném případě neudělali, není to vyloučeno, ale nedokážu k tomu teď víc nic říct.

Lucie VÝBORNÁ, moderátorka
--------------------
Takže, dokud se neobjeví někdo jiný, kdo třeba nepřijde s touhle tou iniciativou, nějaké nezávislé hnutí nebo třeba i nějaká strana, která si to vezme jakoby za svůj úkol, tak ze strany Rady pro reklamu žádný podnět nepřijde.

Radek POKORNÝ, prezident Rady pro reklamu
--------------------
Tak do dnešního dne jsme v oblasti nové zákonné úpravy, s iniciativy mi nepřicházely, hodně je to motivováno tím, že se snažíme se od veřejné, veřejnoprávní, státní regulace naprosto oddělit.

Lucie VÝBORNÁ, moderátorka
--------------------
To říká host dopoledního Radiožurnálu, je jím Radek Pokorný, prezident Rady pro reklamu. Ptát se můžete i vy přes naše webové stránky www.radiozurnal.cz.

/ Písnička /

/ Zprávy /

/ Písnička /

Lucie VÝBORNÁ, moderátorka
--------------------
Posloucháte dopolední Radiožurnál. Radek Pokorný, prezident Rady pro reklamu je se mnou ve studiu a o reklamě se také bavíme. Já si myslím, že v dnešní době je velmi moderní používat označení bio, je to taková móda, jsou to bioprodukty, je to biomóda, všechno naráz. Jak moc se vám vrací stížnosti právě na tohle bio, na celé tohle to označení?

Radek POKORNÝ, prezident Rady pro reklamu
--------------------
Teď se přiznám, že rychle přemýšlím, jestli vůbec nějaká přišla a zatím si nedokážu vybavit. Já si myslím, že na tyto typy výrobků samozřejmě platí všechna pravidla, která platí na všechno ostatní, to základní pravidlo, toho, reklamy je, že reklama nemusí být pravdivá, ale nesmí klamat, což je ...

Lucie VÝBORNÁ, moderátorka
--------------------
Můžete to nějak vysvětlit.

Radek POKORNÝ, prezident Rady pro reklamu
--------------------
Já mám takovýto příklad, že pokud řeknete, že po těchto bonbonech vás do půl hodiny přestane bolet v krku a budete to tvrdit autoritativně, ono se to nestane, tak pak jste klamali, pokud řeknete, že po těchto bonbonech se budete vznášet v oblacích, tak běžný spotřebitel při běžné pozornosti ví, že po žádném bonbóně se vznést v oblacích nemůže a tudíž tato reklama sice nebyla pravdivá, vy jste se nevznášel, ale přesto neklamal.

Lucie VÝBORNÁ, moderátorka
--------------------
To říká právník Radek Pokorný, ale také prezident Rady pro reklamu. V čem se ten tuzemský reklamní průmysl liší od toho zahraničního, řekněme, toho západního, můžete zmínit třeba nějaké extrémy ze světa, které by v reklamě u nás nebyly vůbec myslitelné?

Radek POKORNÝ, prezident Rady pro reklamu
--------------------
Pokud srovnáme Českou republiku a západní Evropu nebo vyspělý svět, jak se říká, tak v ničem, což je na jedné straně dobrá zpráva, protože to říká, že už jsme se připojili tam, kam jsme chtěli, na druhé straně to popírá veškeré představy, že my jsme ten inteligentnější, vzdělanější, úžasnější národ, což ...

Lucie VÝBORNÁ, moderátorka
--------------------
Že máme třeba vtipnější reklamy ...

Radek POKORNÝ, prezident Rady pro reklamu
--------------------
Vtipnější reklamy a vůbec jsme prostě úžasní, což řada lidí, řada lidí si myslela, my zvláště v devadesátých letech, co je pravda, je, a také neexistuje, pro to také neexistuje žádný univerzální etický kodex a každá země, každá Rada pro reklamu má svůj vlastní, protože každý stát má trošku jiné priority, občané mají jiné priority, jiné věci, já jsem tady zmiňoval problém, problém třeba erotiky v reklamě, jsou prostě státy, jako je Španělsko, Francie překvapivě, kde v této oblasti jsou mnohem puritánštější, než jsme třeba my v České republice. Je to, našli bychom asi řadu takových příkladů, to znamená, není to Česká republika versus nějaká vyspělá Evropa, jsou to kulturní tradice, které se táhnou staletí.

Lucie VÝBORNÁ, moderátorka
--------------------
Řekněte, jak může Rada pro reklamu zasahovat proti tištěním médiím. Já mám namysli hodně, zejména takové ty časopisy, které se tváří jako časopisy, ale přitom by si měly na první stránku napsat, že jsou inzertní nebo reklamní, protože většina těch servisních stránek, které nám nabízejí skvělé rtěnky, boty, šaty a tak dále, jsou v podstatě jen obal na reklamu?

Radek POKORNÝ, prezident Rady pro reklamu
--------------------
Tak rtěnky zatím nekupuju, takže tyto časopisy neznám, ale protože rád vařím, tak samozřejmě znám různé časopisy, u kterých mám silný pocit, že redakční část a inzertní část splývají, samozřejmě pokud se objeví něco zjevného a musím se přiznat, že jsme teď u jednoho velmi seriózního deníku vedli na arbitrážní komisi dlouhou diskusi na toto téma, pro nás samozřejmě je problém a to je schopnost to prokázat, to znamená, abych odpověděl rychle na vaší otázku, problém skryté reklamy by v prvé řadě měly potlačovat státní orgány, které mají možnost v rámci správního řízení vyžadovat účetnictví a firem, kde je jasné, jakým způsobem bylo placeno a podobně.

Lucie VÝBORNÁ, moderátorka
--------------------
Které státní orgány by to měly být třeba v tomto případě?

Radek POKORNÝ, prezident Rady pro reklamu
--------------------
V případě tištěné reklamy jsou to živnostenské úřady, které mají ze zákona, podle zákona o reklamě kompetenci zabývat se potíráním skryté a tím, vůbec vlastně, respektive reklamy v tištěných médiích, co se týká Rady pro reklamu, tak my jsme schopni odchytit a případně potrestat takové ty nejklasičtější způsoby, to znamená, když ten měsíčník o ničem je od první do poslední stránky reklamní, i když tak nevypadá, ale když třeba klasicky seriózní deník neoddělí dostatečně článek, který se tváří jako redakční, od redakčního obsahu a podobně, ale gró tohoto je na bedrech státních orgánů.

Lucie VÝBORNÁ, moderátorka
--------------------
Vy jste řekl tedy živnostenské úřady a dělají to?

Radek POKORNÝ, prezident Rady pro reklamu
--------------------
To se musíte zeptat jich, protože občas ano, my se stáváme, nebo jsme pro ně konzultačním místem, takže od nich dotazy chodí, ale přiznám se, že oni jsou regulátorem printové reklamy nebo, pardon, tištěné reklamy obecně, tak ty data většinou chodí v jiné oblasti skryté reklamy, to znamená, možná zeptejte se v Mladé frontě, zeptejte se v Lidových novinách, v Hospodářských novinách, jestli s ním někdy živnostenský úřad vedl o tomto správní řízení.

Lucie VÝBORNÁ, moderátorka
--------------------
Zeptejte se i vy Radka Pokorného, prezidenta Rady pro reklamu, je hostem dopoledního Radiožurnálu.

/ Písnička /

Lucie VÝBORNÁ, moderátorka
--------------------
S prezidentem Rady pro reklamu Radkem Pokorným se bavíme o reklamě, jak také jinak. Reklama na potravinové doplňky a takové ty věci, které mají způsobit naše veliké zdraví. Probíhá tam hodně stížností, třeba co se týče vaší rady?

Radek POKORNÝ, prezident Rady pro reklamu
--------------------
Ano, tady se samozřejmě stížnosti objeví, a to jednak na hubnutí, jednak různé další typy odvykání kouření a podobně, tady musím říct, že arbitrážní komise je velmi rozpolcena v těch diskusích, je řada lékařů, tady neodpustím si jmenovat pana kolegu Doudu, experta na boj proti drogám, kteří tvrdí, že ať už ten přípravek něco obsahuje nebo neobsahuje, velmi často může pomáhat jako placebo. Já jsem vždycky s ním vedl tu debatu, tak ať tam rovnou melou jenom křídu, ono je to jedno, nicméně tento názor je v arbitrážích, myslím, velmi silný a ne vždy se svý, ve svý snahou potlačovat to u druhých výrobků.

Lucie VÝBORNÁ, moderátorka
--------------------
Jak asi funguje placebo na hubnutí?

Radek POKORNÝ, prezident Rady pro reklamu
--------------------
To se musíte zeptat kolegy Doudy a řady dalších kolegů, já sám to nevím.

Lucie VÝBORNÁ, moderátorka
--------------------
Řekněte, pane Pokorný, rozčílilo vás někdy něco skutečně osobně jako prezidenta Rady pro reklamu, nějaký, nemusíme jmenovat, třeba ten výrobek a tak dále, ale třeba jenom v branži, kdy opravdu jste byl rozčílen a vyžadoval jste, aby s tím rada něco udělala, aby zakročila.

Radek POKORNÝ, prezident Rady pro reklamu
--------------------
Já budu i konkrétní. Mně, já tím, že jsem říkal, že mám malé děti, tak jsem měl velké problémy s tím, co udělal pan Kulínský. Myslím si, že za sebe říkám, že patří do vězení. Na druhé straně v době, kdy byl ve vazbě, tak jedna firma v jedné oblasti zneužila jeho podobu v nějakém spotu a tam jsem teda se zlobil velmi a byl jsem velmi rád, že když jsem mluvil /nesrozumitelné/ o té firmy, tak jsme to nemuseli dovést až do finálního rozhodnutí, když rada byla připravena rozhodnout během několika hodin po jejich vyjádření a že to stáhli sami, to si myslím, že jsou věci, které, to je parazitování, podobně jsem měl problém s panem Kajínkem a jeho účinkováním v reklamě na jednom vašem konkurenčním rádiu. Já si prostě myslím, že toto jsou opravdu hraniční věci, kde si ta společnost musí říct, jestli chce něco takového dopustit, aby zločinec propagoval jakýkoliv výrobek.

Lucie VÝBORNÁ, moderátorka
--------------------
Vaše dotazy na prezidenta Rady pro reklamu Radka Pokorného. Dobrý dne, ptá se Petr z Kadaně. Jsou reklamy v Česku obecně méně vtipné než ve světě, vzpomínám na pořad Haliny Pawlowské.

Radek POKORNÝ, prezident Rady pro reklamu
--------------------
Já si myslím, že jsou průměrně vtipné a že samozřejmě směřují čím dál více k banalitám, tak jak se objevuje regulace a tak dále, takže v ničem se nelišíme.

Lucie VÝBORNÁ, moderátorka
--------------------
Další otázka. Pan Budínský, Praha. Dobrý den, vím, že bonbony mi neumožní létat, vrací se k té klamavé reklamě, ale mohu vědět, že při použití většiny čistících prostředků nestačí jen prostředek nanést, setřít a je to. Je to klamavá reklama, už mám podobných plné zuby.

Radek POKORNÝ, prezident Rady pro reklamu
--------------------
To, že se vám ty reklamy nelíbí, tomu plně rozumím, ale to, že už vy víte, že to nestačí nanést, tak to ukazuje, že vás to už nezmýlí, a v tom je ta hranice, že je to prostě, jestli je to nadsázka, která, my máme takovou tu floskuli při běžné pozornost, běžný pozorovatel nebo divák nebo posluchač, anebo ne. Vzhledem k tomu, že vy to víte, tak je vidět, že už to nemůže klamat, takže je to v pořádku.

Lucie VÝBORNÁ, moderátorka
--------------------
To asi nebude dobrá zpráva pro pana Budínského.

Radek POKORNÝ, prezident Rady pro reklamu
--------------------
Si vypínat televizi.

Lucie VÝBORNÁ, moderátorka
--------------------
Paní Bosáková se ptá, v některých reklamách se objevují divoká zvířata, například divoké kachny v reklamě na automobil. Myslím, že to není správné, auta přece zvířatům nepomáhají, proč by teda zvířata měla sloužit k jejich propagaci?

Radek POKORNÝ, prezident Rady pro reklamu
--------------------
Přiznám se, že velmi matně si pamatuji, že jsme v loňském roce podobnou stížnost na účinkování nějakého zvířete, zvířete v reklamním spotu řešili a úplně si nepamatuju výsledek, ale mám pocit, že zvíře nezvítězilo, to znamená, že reklama byla uznána za etickou.

/ Písnička /

Lucie VÝBORNÁ, moderátorka
--------------------
Dva bonmoty nabídnu na závěr rozhovoru Radkovi Pokornému, prezidentovi Rady pro reklamu. Ono se říká, že i negativní reklama je reklama. Jak se vám líbí jako odborníkovi tenhle bonmot, souhlasíte s ním?

Radek POKORNÝ, prezident Rady pro reklamu
--------------------
Nesouhlasím, nesouhlasím a myslím si, že dějiny negativní reklamy za posledních patnáct let, co je Rada pro reklama, úkazu, že to nefunguje. My jsme sváděli různé války s různými reklamními sděleními žena na kříži, pijí něco a podobné hlouposti, ty firmy už dneska neexistují. A těch důvodů je několik, jednak, kdo vymýšlí takový hlouposti, většinou není moc kvalitní a konče také tím, že samozřejmě ta firma na sebe připoutá ještě trošku jinou pozornost a média se o ní začnou zajímat a většinou něco ošklivého najdou. Takže tímto jsem klidný. Když někdo zkouší připoutat pozornost jako vytahováním hloupostí, tak většinou na to velmi rychle doplatí.

Lucie VÝBORNÁ, moderátorka
--------------------
Posluchač Viktor píše, a to je ten druhý bonmot, poměrně známý, myslím, že na reklamu sedí jediné úsloví, že reklama je jen navoněná zdechlina.

Radek POKORNÝ, prezident Rady pro reklamu
--------------------
Ano, tak to je známý bonmot, já nechci říct, že na tom něco je, prostě reklama je pouze a jenom komerční komunikace, je to pouze a jenom snaha firem nabídnout své výrobky, služby, případně neziskových organizací své aktivity, není v tom nic víc a nic méně, než snaha představit se, komunikovat, vysvětlit, případně prodat.

Lucie VÝBORNÁ, moderátorka
--------------------
Pan Kropáček z Brna se ptá na hlasitost reklam, hlavně v komerčních televizích, kde ten spot samozřejmě naběhne daleko hlasitěji, než běžný pořad. A už ho nebaví sedět s ovladačem v ruce. Řeší to někdo, nebo je to jenom můj subjektivní pocit?

Radek POKORNÝ, prezident Rady pro reklamu
--------------------
Já nevím, jestli ...

Lucie VÝBORNÁ, moderátorka
--------------------
Tu míru té hlasitosti, ptá se konkrétně?

Radek POKORNÝ, prezident Rady pro reklamu
--------------------
Já si myslím, že to tak je, ale pouze jenom z mého subjektivního pozorování. Já myslím, že je otázka času, kdy některý výrobce nabídne televizi, která to automaticky ztlumí, když je reklama.

Lucie VÝBORNÁ, moderátorka
--------------------
Tak nemyslíte, že čím větší banánista, tím více lemují silnice a cesty různé billboardy a jiné cedule. Myslím, že nám velice hyzdí krajinu, píše pan Michalík.

Radek POKORNÝ, prezident Rady pro reklamu
--------------------
Myslím.

Lucie VÝBORNÁ, moderátorka
--------------------
A to byla tečka za našim rozhovorem. Radek Pokorný, prezident Rady pro reklamu, byl hostem dopoledního Radiožurnálu. Můžete se jej ještě stále ptát na našich webových stránkách, protože zůstane i na další půlhodinový on-line rozhovor. Takže mu otázky pište na www.radiozurnal.cz. Děkuji za návštěvu, ať se vám daří.

Radek POKORNÝ, prezident Rady pro reklamu
--------------------
Díky za pozvání, budu se snažit.