Pokorný, Wagner & Partners, s.r.o., Attorneys-at-Law

Reklama v Česku - ČT 24

Petr SKOČDOPOLE, moderátor
--------------------
Je to docela smutný příběh. Jde o jednoho z nejkreativnějších lidí v německé reklamě. Má agenturu, kterou tvoří jen on a jeho žena. Pro nápady k němu chodí tvůrci reklamy na Volkswagen nebo třeba Hornbach, přesto ale žije celkem chudým životem, všechny peníze, které totiž vydělá, utratí za různé soutěže kreativity reklamy. Hermann Watterkamp, ředitel jedné z nejlepších agentur v současnosti, to na nedávném fóru Média okomentoval jednoduše - ten člověk je blázen. Soutěže totiž podle Watterkampa agenturám nic, ani zadavatelům nepřinesou. Vítejte u pořadu Média a svět.

REPORTÁŽ

Petr VYBÍRAL, redaktor
--------------------
Česká reklama hodnotila a vybírala tu nejlepší. A protože soutěživost je lidem vlastní, soutěží mezi sebou nejen reklamy, ale i dvě soutěže, které hledají tu reklamu nejlepší z nejlepších. Jednou z nich je i Zlatá pecka Asociace českých reklamních agentur. Jací jsme my Češi, takovou máme i reklamu.

Jitka VYSEKALOVÁ, předsedkyně, Česká marketingová společnost
--------------------
Každý národ má nejenom reklamu takovou, jakou si zaslouží. Ale já si myslím, že my bychom si zasloužili lepší.

Michal CHARVÁT, ředitel, OgilvyAction
--------------------
Není nijak zvlášť významná, není nijak zvlášť vtipná, v zásadě by všichni chtěli, aby byla mnohem zajímavější, než je, ale není.

Filip KUKLA, kreativní ředitel, EURO/RSCG
--------------------
Reklama, která dříve byla odvážná, už je taková ... taková jistější.

Petr VYBÍRAL, redaktor
--------------------
Reklama ale podle svých kritiků až nezdravě podporuje konzum, manipuluje a lže. Kdo jsou tedy ti, kteří reklamu vymýšlejí? Namyšlení týpci s pocitem jedinečnosti, nebo nedocenění toužící po slávě, kteří nás nutí věřit nesmyslům?

Honza FIŠER, manažer značky, EURO/RSCG
--------------------
Jsou lidi, který to hrozně baví a baví je vytvářet různý příběhy, v podstatě i takový mystifikace.

Radek POKORNÝ, prezident, Rada pro reklamu
--------------------
Ti, kteří jsou hodně originální, tak jsou trošičku z toho průmyslu vytlačováni na okraj. A jinak jsou to prostě řemeslníci jako každej druhej.

Jitka VYSEKALOVÁ, předsedkyně, Česká marketingová společnost
--------------------
Je tam skutečně celá řada takových těch rádoby umělců, nebo těch zneuznaných umělců, kteří mají pocit, že jsou nedoceněni.

Petr VYBÍRAL, redaktor
--------------------
A Vysekalová říká, že právě ti si myslejí, že jejich nápady jsou geniální a je vina lidí, že jejich poselství nerozumějí. Tu dobrou reklamu si diváci pamatují, ale v hlavě si nosí i tu, která se jim nelíbí. A tak samo slovo reklama je často spojováno s něčím, co je negativní, nežádoucí a nechtěné.

Radek POKORNÝ, prezident, Rada pro reklamu
--------------------
Lidé vnímají reklamu jako občas něco, co je negativní prostě proto, protože reklama je dohání i v okamžicích, kdy nemají zájem o žádného společníka.

Jitka VYSEKALOVÁ, předsedkyně, Česká marketingová společnost
--------------------
Lidé to sice takto říkají, ale potom se chovají jinak.

Petr VYBÍRAL, redaktor
--------------------
Jitka Vysekalová podotýká, že Češi říkají, že reklamu nesledují, ale stačí se jich zeptat, jak moc je hloupá, a odpovědět umějí téměř všichni. O reklamě navíc nemluví ráda ani média, i když jsou na ní finančně do značné míry závislá.

Radek POKORNÝ, prezident, Rada pro reklamu
--------------------
Reklama možná v tomhle směru právě nikoho příliš nezajímá, všichni ji znají, už se nepotřebujou od ní nic dozvědět.

Jitka VYSEKALOVÁ, předsedkyně, Česká marketingová společnost
--------------------
Nejsou to jenom média, já někdy mám takový pocit, protože jak víte, já jsem psycholog a mně také někdy připadá, že i psychologové považují za nepatřičné tedy zabývat se reklamou.

(...) Kráceno