Advokátní kancelář Pokorný, Wagner & partneři, s.r.o.

Reklama na smrt bude bolet - Hospodářské noviny

Češi se konečně dočkají reklamy na smrt. Ministerstvo dopravy chce místní řidiče začít vychovávat pomocí drsných a realistických dopravních spotů anglosaského stylu. Pomocí profesionálně natočených záběrů nehod, nekašírovaných, se stříkající krví, rozbitými auty a mrtvolami. Spolehlivě se vám při nich zvedne žaludek, zatmí před očima, představivost se rozběhne a je vám jasné, že tohle nikdy zažít nechcete.
»Kde jde o život, nemá vtipkování své místo,« pochopilo ministerstvo, které má spolu s policií bezpečnost na silnicích v popisu práce (a má se co činit - Česko v rámci EU slibuje, že do roku 2010 sníží počet lidí usmrcených při nehodách na polovinu).
Při spotech, kdy se idylická scéna během vteřiny změní ve změť křiku, střepů, plechů, krve a bezvládných těl, se úsměv na rtech spolehlivě nedostaví. Svou otrlost si může otestovat každý třeba na YouTube nebo stránkách s příznačným názvem chcizit.cz.
Jenže v Česku se nakonec dost dobře může stát, že záběry, na něž se prokazatelně těžko zapomíná -sám ministr dopravy Aleš Řebíček přiznává, že se pravidelně začal poutat až poté, co podobné spoty zhlédl - v televizi nepoběží.
A když už, tak v laskavější podobě. Proti drastickým záběrům se totiž už preventivně ozvala Rada pro reklamu. »Pokud by byla příliš nevybíravá, bude nám jedno, že jde o sociální reklamu a doporučíme její zákaz,« nechal se slyšet prezident rady Radek Pokorný. Etický kodex je holt etický kodex, a ten zakazuje »využívání motivu strachu v reklamě«. Takže ideální sdělení by možná mělo znít takhle: Zpomalte. Používejte bezpečnostní pásy. Ale když už nabouráte, nemějte strach, můžete jenom umřít, vy, nebo někdo jiný...
Problém je v tom, že tohle není normální reklama jako ty na jogurty, do nichž samy skáčou jahody, nebo na aviváž, která vám udělá tak krásně měkoučko. Tohle je reklama na smrt, která se spolehlivě dostaví, když to napálíte do stromu a nejste připoutaní, nebo když jedete tak rychle, že auto neubrzdíte před školákem. Pravdivější reklamu Rada pro reklamu asi už jinde neuvidí. Se strachem tyhle spoty počítají. Nepočítají s úřady, které dohlížejí na to, zda se nám z pravdy náhodou neudělá trochu blivno.

Foto popis| Ať vám celý život neproletí před očima v jednom záblesku... zpomalte!
Foto autor| FOTO: SAATCHI & SAATCHI, NEW ZEALAND

O autorovi| Robert Břešťan, robert.brestan @ economia.cz www.ihned.cz/brestan