Pokorný, Wagner & Partners, s.r.o., Attorneys-at-Law

Febiofestem a jeho sponzoringem se zabývá pražský magistrát - ČT 1, Události

Iveta TOUŠLOVÁ, moderátorka

--------------------

Febiofestem a jeho sponzoringem se zabývá pražský magistrát, konkrétně logem tabákové společnosti British American Tabacco na propagačních materiálech festivalu. Úředníci musejí posoudit, zda tím organizátoři akce nepropagují prodej cigaret a neporušují zákon.

Zuzana TVARŮŽKOVÁ, redaktorka

--------------------

Logo společnosti British American Tabacco zdobí plakáty a letáky, které lákají návštěvníky Febiofestu. Stejná značka je i na cigaretách, které tahle firma vyrábí. Úkol pro magistrát zní, zjistit, jestli tím porušuje zákon o regulaci reklamy.

Radek POKORNÝ, právník, prezident Rady pro reklamu

--------------------

Smyslem a účelem zákona je jakkoliv odstranit možnost veřejné komunikace tabákových výrobků, jejich ochranných známek a podobně.

Zuzana TVARŮŽKOVÁ, redaktorka

--------------------

Při projekci filmů a v prostorách kina se promítá i spot, který popisuje, jak společnost podporuje dobročinné projekty. /ukázka/

Zuzana TVARŮŽKOVÁ, redaktorka

--------------------

Tím se zástupci tabákového výrobce brání: "Nepropagujeme značky cigaret, ale jméno obchodní značky firmy."

Filip WINTER, právník, advokátní zástupce BAT

--------------------

V tomto případě smysl toho loga je sdělit, že ta společnost přispěla na nějaký bohulibý účel. Není to reklama tabákového výrobku.

Zuzana TVARŮŽKOVÁ, redaktorka

--------------------

Zákon o reklamě a sponzoringu tabákovým výrobcům propagovat cigarety znemožňuje, a to i nepřímo. Výjimkou jsou třeba trafiky nebo motoristické akce. Prezident Rady pro reklamu nálepku tabákového průmyslu na kulturní akci kritizuje.

Radek POKORNÝ, právník, prezident Rady pro reklamu

--------------------

Samozřejmě jakékoliv takovéto využití té ochranné známky je vždycky jako velmi riskantní a je poměrně jako by krajním, krajním postupem.

Zuzana TVARŮŽKOVÁ, redaktorka

--------------------

Podnět, který poslal pražskému magistrátu advokát Tomáš Menčík, ale vzbudil mezi právníky rozporuplné reakce.

Tomáš MENČÍK, advokát

--------------------

Já jsem byl požádán, abych zpracoval právní stanovisko k dané věci. Při tom jeho zpracování jsem dospěl k názoru, že zákon porušen byl.

Petr KŮTA, právník, advokátní kancelář KMVS

--------------------

Podle mého názoru je daná kampaň, to znamená daný sponzoring, v pořádku.

Zuzana TVARŮŽKOVÁ, redaktorka

--------------------

Šéf festivalu Fero Fenič si dokonce o stížnosti a návrhu na odstranění této reklamy myslí, že má poškodit festival.

redaktor /citace: Fero FENIČ, prezident festivalu Febiofest/

"Vzniká zde podezření, že tato stížnost je součástí konkurenčního boje."

 

Zuzana TVARŮŽKOVÁ, redaktorka

--------------------

Stížnost přišla na pražský magistrát v pondělí. O tom, jestli je propojení BAT a Febiofestu v pořádku, rozhodne živnostenský odbor. Ten může v případě porušení zákona vyměřit až dvoumilionovou pokutu.