Advokátní kancelář Pokorný, Wagner & partneři, s.r.o.

Divoký rozchod na kolejích - Ekonom 28.7.2011

České dráhy a Škoda ve sporu o rychlíky proti sobě nasadily právnická esa: Muzikáře a Pokorného.

Mnozí byznysmeni v tom vidí důkaz, že šéf ČEZ Martin Roman (již) není spolumajitelem plzeňské strojírenské skupiny Škoda. Kdyby prý vlivný manažer akcionářem (ještě) byl, jak se řadu let spekulovalo, něco takového by nikdy nedopustil.
Řeč je o zakázce, kdy státem ovládané České dráhy chtějí nakoupit bez tendru za 4,9 miliardy korun 16 rychlíkových souprav RailJet z produkce německé firmy Siemens.
Nabízená cena je prý podstatně nižší než je obvyklá tržní, zhruba o 20 procent, a tudíž jde o neopakovatelnou obchodní příležitost. Vlaky mají být využity na trasách Praha-Vídeň-Graz a Praha-Berlín-Hamburk.
Zvolený postup ale vyvolal zášť ve Škodovce, která až doposud měla mezi dodavateli Českých drah exkluzivní pozici. Z dříve vřelých vztahů je téměř obchodní válka.
Nevyužitý »rolls-royce«?
»My bychom to samozřejmě nechtěli úplně hrotit, vždyť to jsou stále naši klíčoví partneři, ale tohle si opravdu nemůžeme nechat líbit. Nedokážu si představit, že by se něco takového stalo v nějakém jiném státě, kde mají svého národního výrobce,« říká jeden z manažerů skupiny Škoda.
Vztahy se mohou dále vyostřit po oznámení drah, že zvažují výpověď smlouvy, na jejímž základě má Škodovka drahám dodat dvacet lokomotiv řady 380. Tato dodávka má totiž dvouleté zpoždění.
Dlouholeté »kamarádské« vazby jsou rázem v troskách.
»O našem kamarádění mluvili jen novináři. Pro nás je to jen jeden z dodavatelů, byť významný,« relativizuje dosavadní blízkost se Škodovkou šéf Českých drah Petr Žaluda.
Škodováci nechápou, proč dráhy nevypsaly řádný tendr. Kritizují například, že si státní firma od Siemense kupuje »rolls-royce«, pro nějž nebude mít patřičné využití. Vlaky RailJet dosahují totiž provozní rychlosti až 230 kilometrů v hodině, přičemž ale zmíněná rychlost je dnes možná pouze na úseku Berlín-Hamburk, jinde lze jet maximálně dvoustovkou (v České republice dokonce jen 160 km/h).
Dráhy oponují, že vlaky by měly jezdit zhruba 30 let a rychlost 230 kilometrů bude v budoucnu v celé Evropě naprostou nutností.
Ve vozech Siemens také spatřují prověřenou kvalitu, už s nechtějí »spálit« jako třeba se škodováckými lokomotivami .
Pokorný proti Muzikářovi Celý případ teď bude posuzovat Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Rozhodnutí má padnout do 11. srpna. České dráhy chtějí podle Žaludy smlouvu podepsat do konce září.
Je jisté, že kromě řady technických argumentů bude v celé věci hrát roli i obratnost právníků či lobbistů.
Obě strany navíc vsadily na advokáty se silným vlivem. Dráhy podle informací týdeníku Ekonom zastupuje Karel Muzikář z kanceláře Weil, Gotshal & Manges, Škodovku zase Radek Pokorný z kanceláře Pokorný, Wagner & spol.
»V takových případech považuji za zásadní, že výhodnost a neopakovatelnost kontraktu je potvrzena znaleckými posudky,« říká Muzikář.
»Pevně doufám, že ÚOHS teď svým předběžným opatřením zakáže drahám uzavření kontraktu až do doby, než bude ukončeno správní řízení,« očekává naopak Pokorný.

RailJet v Česku

České dráhy chtějí 16 souprav od Siemensu nakoupit bez soutěže s využitím jednacího řízení bez uveřejnění, údajně kvůli mimořádně výhodné ceně.
Výhodnost měly potvrdit znalecké posudky z pražského ČVUT, VŠB-Technické univerzity v Ostravě a ze Žilinské univerzity. Jde o vlaky, které si původně v rámci velké série objednaly Rakouské spolkové dráhy, ale pro zmíněných 16 nenašly využití.

16 souprav chtějí České dráhy nakoupit od koncernu Siemens.

Jiří Pšenička, Ekonom