Advokátní kancelář Pokorný, Wagner & partneři, s.r.o.

Billboardy se Schwarzenbergem mají být staženy - Tyden.cz

Reklama na energetický nápoj Kamikaze, v níž výrobce použil fotografii zdánlivě podřimujícího ministra zahraničí Karla Schwarzenberga, porušuje etický Kodex reklamy. Rozhodla o tom arbitrážní komise Rady pro reklamu (RPR).

Reklama na energetický nápoj Kamikaze, v níž výrobce použil fotografii zdánlivě podřimujícího ministra zahraničí Karla Schwarzenberga, porušuje etický Kodex reklamy. Rozhodla o tom arbitrážní komise Rady pro reklamu (RPR).

Rada dnes požádala výrobce i média, aby reklamu z dílny agentury Euro RSCG stáhly. Billboard s textem Vydržíte déle a plechovkou Kamikaze zachycuje ministra během nedávné volby prezidenta republiky.

ČTĚTE TAKÉ: Politika do reklamy? Jedině za cenu mediální kauzy!

"Reklamu Kamikaze jsem viděl a hodnotím ji jako amatérský pokus využít vhodnou příležitost k politickým cílům," komentuje práci konkurence strategický plánovač agentury Reaktor Tomáš Mrkvička.

"Arbitrážní komise konstatovala, že předmětná reklamní kampaň porušuje kodex tím, že nepřípustně využívá autority v komerční komunikaci," uvádí se v prohlášení, které podepsali prezident rady Radek Pokorný a výkonný ředitel rady Ladislav Šťastný.

Reklama podle arbitrážní komise také poškozuje dobré jméno reklamy, protože Schwarzenbergovu autoritu navíc využívá bez jejího souhlasu. "Fakt, že zobrazený člen vlády k takovémuto kroku souhlas nedal, podtrhuje záměr šiřitele postupovat ve svých reklamních aktivitách v rozporu s etickou samoregulací prosazovanou Radou pro reklamu," míní rada.

Rada se ve svém prohlášení mimo jiné odvolává na bod Kodexu reklamy, podle kterého "reklama nesmí ke svému působení využívat nositele veřejné autority, i když by oni sami se svým úplatným či bezúplatným působením v reklamě souhlasili".

Reklama podle kodexu musí být také "slušná, čestná a pravdivá a musí být vytvářena s vědomím odpovědnosti vůči spotřebiteli i společnosti", a také že "žádná reklama nesmí v zásadě ohrožovat dobré jméno reklamy jako takové či snižovat důvěru v reklamu jako službu spotřebitelům".

Podle vyjádření marketingového ředitele Tecfood Jaroslava Dostalíka pro Český rozhlas firma nyní jedná o tom, jestli billboardy odstranit, nebo ne. "Jsme si vědomi toho, že jsme o souhlas nežádali, věřili jsme, že pan ministr s nadsázkou reklamu přijme. On ji také přijal, nezklamal nás a jsme mu za to vděčni," uvedl Dostalík.

Ministerstvo zahraničí již dříve uvedlo, že považuje reklamu za klamavou. "Pan ministr nespí, ale přemýšlí," řekla mluvčí ministerstva Zuzana Opletalová poté, co se billboardy objevily na veřejnosti.

Sám ministr přitom po prezidentské volbě řekl, že u projevu obou kandidátů ve Španělském sále Pražského hradu "s úctou usnul". Mezi novináři i politiky se již delší dobu hovoří o ministrově schopnosti podřimovat, ale zároveň sledovat vše, co se kolem něj děje.

Rada pro reklamu je profesní nestátní neziskovou organizací, která nemůže udělovat finanční pokuty či jiné sankce. Rada vydává pouze rozhodnutí, která mají formu doporučení. Arbitrážní komise může rozhodnout, že dotyčná reklama je závadná například proto, že je srovnávací, klamavá, zavádějící nebo neetická, popřípadě že porušovala jiná pravidla pro reklamu.

Foto: ČTK, RPR, Tecfood