Advokátní kancelář Pokorný, Wagner & partneři, s.r.o.

Antimonopolní úřad šetří agentury - Ekonom

O český trh mediálních agentur se začal zajímat Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Zkoumá totiž, zda se mediální agentury OMD Czech a Médea nedopustily nepovolené kartelové dohody. Předmětem zájmu je i nákupní sdružení Media View. »Důvodem inspekce úřadu je podezření z možného uzavření a plnění kartelové dohody při nakupování reklamního prostoru v médiích,« zdůvodnil ÚOHS. Podnět zaslal úřadu advokát Radek Pokorný z kanceláře Pokorný, Wagner & spol., který tak učinil na přání svých klientů. Obě agentury nezákonné jednání odmítly. Antimonopolní úřad prověřuje nejsilnější tuzemské mediální agentury. OMD je největší českou mediálkou, Médea drží pozici trojky. Giganti v hledáčku Podle posledních známých údajů za rok 2006 prošlo přes tyto dvě agentury přibližně 30 procent reklamních investic, které byly do médií umístěny prostřednictvím agentur. S ještě větším procentem mediálních investic operuje nákupní pool Media View sdružující mediální agentury ze skupiny Omnicom (kam patří i OMD) a agenturu Médea, kde se tento podíl přiblížil k 40 procentům z celkového objemu reklamních investic určeného mediálním agenturám. To znamená, že Media View mají za sebou největší objem reklamních investic na českém trhu mediálních agentur, přičemž zvětšováním tohoto objemu se vylepšují pozice pro vyjednávání s médii o podmínkách, za kterých je reklama do médií umístěna. Pro média je přitom příjem z reklamy, který získávají přes mediální agentury, velmi důležitý. Vzhledem k tomu, že na českém trhu jsou zhruba dvě třetiny všech reklamních investic alokovány právě přes agentury, není možné se bez nich obejít. Celková výše investic směřovaných do nákupu reklamního prostoru v médiích měla v Česku v loňském roce podle odhadů ARBOmedia dosáhnout necelých devatenácti miliard korun. Sdružení Media View je specifické tím, že se v něm spojují mediální agentury, které nemají stejného vlastníka. Konkurenční nákupní sdružení Group M tvoří mediální agentury patřící do jedné komunikační skupiny (WPP). Stejné je to i u Magna Global (skupina Interpublic). Právě skutečnost, že Media View tvoří agentury, které nejsou majetkově propojeny, se nelíbí konkurenčním agenturám. Ty se domnívají, že toto účelové spojení dává sdružení Media View lepší pozice pro vyjednávání. Media View ale vidí situaci jinak. Chce vyvolat zájem úřadu i o konkurenční sdružení. »Na tyto skutečnosti antimonopolní úřad upozorníme, neboť by měl měřit všem hráčům na trhu stejným metrem,« sdělila mluvčí Médey Daniela Rázková. Představitelé konkurenčních mediálních sdružení se k probíhajícímu šetření ÚOHS zatím nechtějí nijak vyjadřovat. * 2/3 reklamních investic na českém trhu jsou alokovány přes mediální agentury. Foto autor| Foto: Shutterstock O autorovi| Martina Vojtěchovská, Připraveno ve spolupráci s týdeníkem Marketing a media